vineri, 27 ianuarie 2012

Top sau zero?


Se știe că orice top trece pe lîngă zero. Și la bridge și la alte sporturi, unde cronicarii folosesc oximoroane răsuflate de tipul agonie și extaz, înger și demon etc. Deunăzi am jucat într-un concurs portughez pe BBO unde participanții erau majoritar iberici, avînd partener ocazional un portughez cu joc solid. Turneul a fost „barometru”, deci după fiecare rundă din primele 5, jucătorii erau trimiși la o masă și la niște adversari în funcție de punctele acumulate. 
            Dona 10 din runda 5 ne-a adus un substanțial cîștig de 13 IMP și ne-a trimis la masa 1 pentru finală. Deși am cîștigat finala, am făcut-o cu numai 3 IMP  (un superb 6 FA la dona 11, dar un 0-0 la ultima donă) așa că am rămas la urmă pe locul 2 dintre cele 40 de axe. Iată însă cum noi ca și adversarii noștri din runda 5 am trecut succesiv pe lîngă top și zero.
            Licitația apare în figură, noi find pe E-W, cu mine în W.  A fost destul de furtunoasă. Am luptat pînă la 4 trefle, luînd o contră care mi-ar fi convenit pentru că aveam șanse să fac jocul. Dar Sud a împins cu bicolora lui la 4 caro și Nord a cerut manșa de 5 caro. Cu 11 puncte de onor și deschizător în față, plasat acesta după mîna tare, normal că am contrat. Decizie ce putea fi fatală. Declarantul a luat atacul cu As de treflă și a început un dublu tai ucigaș cu treflele și cupele. Dacă își ducea planul la capăt, făcea jocul și lua o mulțime de puncte.
Dar, cînd a rămas în mînă cu două pici, K-9 de cupă, K-10 de caro a jucat pică spre 9 din masă. Est a luat cu 10 și a tras mic de atu. Declarantul a luat cu Valet de la mort și a mai jucat Dama de pică. Tot Est a luat cu As și a jucat iar atu, levată bogată: Damă, Rege, As de caro și ultimele două levate au fost ale mele cu Rege de pică și As de cupă. Așadar două căderi contrate, 500 și 13 IMP distanță de media sălii.
            Și jucînd la siguranță la o cădere, declarantul tot ar fi înregistrat un rezultat sensibil mai bun.  Alte două axe N-S a mai ajuns în 5 caro și au făcut jocul, contractul e excelent cu condiția să fie realizat. Jumătate din axele E-W au ajuns în 3 sau 4 cupe, căzînd din cauza atuului 5-0.
             Se vede iar că metoda cea mai bună de cîștig e eroarea adversarului.  

2 comentarii:

  1. Dupa cum a decurs licitatia, declarantul e Nord. Oricum, contractul de 5 caro nu prea se poate face decat tot pe greseala de flanc sau atac favorabil - cupa de exemplu :)) Ar mai fi o cale (care insa e valabila doar vazand cartile, in realitate nimeni nu poate juca asa). Atac de trefla preluat cu asul, mic de caro la 10 de la mort, apoi o serie de taiuri incepand cu cupa (4 cupe si 3 trefle). Riga de caro ar fi a zecea levata.

    RăspundețiȘtergere
  2. @ Cristina
    Da, Nord a fost declarant. Atacul de cupa e favorabil. Și daca se atacă trefla e cam tot una. Desigur, daca are inspirația ca, după atacul de treflă, să joace caro, dar numai o dată...

    RăspundețiȘtergere